کنترل خشم از مهارتهایی که دستیابی به آن مستم تکرار و تمرین است و اگر راهکاری برای مدیریت خشم پیدا نشود، فرد را با مشکلات بزرگی در محل کار و اجتماع مواجه میسازد.
خشم چیست؟
قطعا واژههای خشم، عصبانیت و پرخاشگری را به دفعات شنیدهاید و حتی در خانواده و اجتماع نیز بارها شاهد بروز هر یک از آنها در بین دوستان و آشنایان بودهاید.
اما به راستی خشم چیست و کنترل خشم و عصبانیت یا درواقع مدیریت خشم چه تاثیراتی در زندگی انسانها وارد میکند؟
روانشناشان خشم را نوعی احساس ناخوشایند معرفی میکنند که در ابتدا به صورت ناراحتی، سپس دلخوری و در صورت شدت یافتن به صورت تندخود شدن فرد، ظاهر میشود.
مهم ترین محرک های خشم
میتوان گفت اکثر انسانها در زندگی شخصی و کاری خود خشمگین و عصبانی شدهاند و این احساس ناخوشایند را درک و لمس کردهاند. خشم حسی است کاملا طبیعی که عوامل مختلفی باعث بروز آن میشود.
روانشناسان تحقیقاتی در این زمینه انجام دادهاند و بسیاری از آنها بر این باور هستند که عامل ایجاد خشم و عصبانیت، وجود یک محرک است که باعث ناراحتی فرد میشود و حتی در برخی موارد فرد را از منطق و عقل بهدور ساخته و وی را مجبور میکند رفتار و حرکاتی که به دور از خلق و خوی واقعی او است انجام دهد.
جالب است بدانید که روانشناسان خستگی، اذیت شدن، احساس ناعدالتی، منصفانه نبودن درخواستها، انتقادهای غیر عادلانه، تهدید شدن افراد مهم زندگی، به خطر افتادن مسائل مهم زندگی و آزار دیگران را از مهمترین محرکهایی معرفی میکنند که باعث بروز خشم در انسانها میشود.
کنترل خشم؛ اصلی ترین مهارت اجتماعی
کنترل و مدیریت خشم به اندازهای اهمیت دارد که جامعهشناسان آن را از اصلیترین و مهمترین مهارتهای اجتماعی معرفی میکنند. مهارتی که داشتن آن در برقراری و انسجام روابط فردی تاثیر فوقالعادهای میگذارد.
صدماتی که خشم بر انسان وارد می کند
متاسفانه خشم حسی است که هرگز درک و لمس آن باعث خشنودی فرد و اطرافیانش نمیشود. البته نباید از این نکته غافل شد که داشتن کمی خشم آن هم در سطح مناسب و به اصطلاح خشم کنترل شده، در انسانها نوعی انرژی مطلوب ایجاد میکند تا در انجام کارهای مهم مانند تصمیمگیریهای درست، عملکرد درست هنگام مواجه شدن با موقعیتهای پیش رو و حل کردن مشکلات و مسائل، به خوبی رفتار کنند.
اما اگر خشم را کنترل نکرد یا مدیریتی بر خشم نداشت، پیامدهای غیر قابل جبرانی را برای افراد بهویژه در محیط کار به همراه خواهد داشت.
مثلا ممکن است در صورت کنترل نکردن خشم، رابطه کاری خوبی بین فرد و مدیر برقرار نشود یا اگر رابطه مناسبی وجود داشته است، به دلیل مدیریت نکردن خشم و عصبانیت این رابطه از بین برود. از این رو کنترل خشم و آشنایی با راهکارهایی که بتوان بر عصبانیت و خشم مدیریت داشت، میتواند انسانها را در داشتن رابطه اجتماعی و کاری کمک کند.
ما در این مقاله شما را با مهمترین راهکارهای کنترل خشم و روشهایی که کمک کند در لحظات بحرانی به خوبی خشم را کنترل و مدیریت کنید، آشنا خواهیم کرد.
کنترل خشم در محیط کار
روش های کنترل خشم در محیط کار
هنگام خشم و عصبانیت نفس عمیق بکشید و بشمرید
قطعا اگر حتی یک مرتبه خشم را تجربه کرده باشید، به خوبی میدانید که هنگام عصبانیت و خشم، تغییراتی در بدن ایجاد میشود. مثلا دمای بدن بالا میرود و شما احساس داغی میکنید. همچنین ممکن است بخشی از عضلات بدن شما مانند عضلات گردن، پا یا کتف شما بگیرد و حتی بیحس شود.
در این شرایط این تغییرات را جدی بگیرید و با تمرکز روی آنها چند بار پشت هم نفس عمیق بکشید. از ۱ تا ۵۰ بشمرید. با این روش خود را کمی آرام میکنید.
از محیط یا علت بروز خشم، دوری کنید
قطعا محرکی باعث بروز خشم و عصبانیت در شما میشود. این محرک ممکن است به دلیل شرایط یا شخص خاصی ایجاد شده باشد. بنابراین بهترین و سریعترین کار این است که از شرایط یا شخصی که باعث عصبانیت شما شده است، دور شوید.
علل بروز خشم در خود را بنویسید
یکی دیگر از روشهای موثر در کنترل خشم نوشتن احساسات و عواملی است که باعث ایجاد خشم و عصبانیت در شما میشود. سعی کنید آنها را در دفترچه یا کاغذی بنویسید. مطمئن باشید تاثیر خوب این کار را خواهید دید. اما فراموش نکنید که پس از تسلط بر خشم، نوشتههایتان را از بین ببرید.
پیش از هر کاری، به خوبی فکر کنید
متاسفانه رفتاری که هنگام خشم از انسانها رخ میدهد، رفتار درست و منطقی نیست و بیشتر از روی احساس و بدون درنظر گرفتن موقعیت اجتماعی و اخلاق صورت میگیرد.
بهترین راه این است که هنگام عصبانیت، کمی صبر پیشه کنید، به خوبی فکر کنید، بلافاصله واکنش نشان ندهید و نفس عمیق بکشید. این روش کمک میکند با تصمیمگیری نادرست هنگام خشم، پیشمانی برای خود و اطرافیانتان برجای نگذارید.
با فرد قابل اعتماد صحبت کنید
یکی دیگر از روشهایی که میتواند در مدیریت خشم به انسانها کمک کند، صحبت با افراد قابل اعتماد در محیط کار یا حتی خارج از محیط کاری است.
سعی کنید زمانیکه در موقعیت سخت قرار میگیرید که نهایتا به خشم و عصبانیت منتهی میشود، یا در حال تجربه احساسات منفی و آزاردهندهای هستید، با فرد یا افراد معتمد صحبت کنید. کسانی که از شنیدن انتقادهای آنها ترسی ندارید.
با این کار هیجان و انرژی منفی که در لحظه عصبانیت بر شما چیره شده است را تخلیه کرده و آرام میشوید. نکته مهم این است که سعی کنید این صحبتها را در محیط خارج از کار انجام دهید.
با روحیه و شخصیت همکاران کمی آشنا شوید
طبیعی است در محیط کار با افراد مختلف همکار شوید. هر فرد خصوصیات اخلاقی و شخصیت متفاوتی نسبت به دیگری دارد و این خود باعث میشود که در طول روز با طیف گستردهای از رفتارهای انسانی مواجه شوید.
اما اگر سعی کنید شخصیت همکاران خود را به مرور زمان بشناسید و رفتارهایی را که در مواقع مختلف از آنها سر میزند کمی مورد تحلیل و توجه قرار دهیم، میتوان تا حدودی از بروز محرکهای خشم و عصبانیت در خود و دیگران جلوگیری کرد.
در قبال خشم خود، مسئولیت پذیر باشید
همانگونه که بارها بیان کردیم، خشم حسی است کاملا طبیعی که براثر محرکهای مختلف ایجاد میشود. حال اگر به هر دلیل خشمگین شدید و نتوانستید برخشم خود مسلط شده و خشم را مدیریت کنید، مسئولیت رفتاری که در آن لحظات انجام دادهاید را بپذیرید.
مثلا اگر به فردی توهین و بیاحترامی کردید، مسئولیت این رفتار نادرست خود را بپذیرید و در اولین فرصت از آنها عذرخواهی کنید. این عمل ضعف شما را بازگو نمیکند بلکه نشاندهنده شخصیت اجتماعی و فردی شما است.
سختی ها و بدی های یک روز کاری را فراموش کنید
ممکن است در یک روز کاری، با سختیها، تنشها و هیجانات منفی مختلفی دست و پنجه نرم کنید. اجازه ندهید این مسائل بر روح و جسم شما تاثیر منفی بگذارد. سعی کنید در پایان ساعت کاری، کارهایی که باعث خوشحالی، سرزندگی و به اصطلاح سرحال شدن شما میشود انجام دهید.
مثلا اگر با ورزش کردن، شنا کردن، حتی خوردن بستنی یا نوشیدن چای داغ آرام میشوید، از انجام آنها طفره نروید و خود را از شر فشارهایی که هنگام کار روحتان را خسته کرده است، رها کنید.
فقط از دید خودتان به مسئله نگاه نکنید
متاسفانه عادت بدی که بیشتر ما انسانها داریم، نگاه کردن به تمامی مسائل از دیدگاه خودمان است. با این کار در حق دیگران بیانصافی و بیعدالتی میکنیم.
سعی کنید اگر با مشکلی مواجه شدید، تنها از دید خود به آن نگاه نکنید، بلکه از ابعاد مختلف و با دیدگاههای مختلف آن را بررسی کنید. به دیگران نیز حق اظهار نظر و بیان احساسات و تفکرات خود در مورد مسئله ایجاد شده را بدهید و به آنها احترام بگذارید.
اگر با دیدگاهی مخالف دیدگاه خود مواجه شدید، هرگز بر این منطق غلط پایبند نباشید که حق با شما است و دیگران اشتباه میکنند. این مسئله میتواند محرکی برای ایجاد خشم و عصبانیت در شما شود.
متاسفانه همانگونه که بارها در این مقاله به آن اشاره شد، نداشتن کنترل خشم و مدیرت نکردن خشم در بسیاری از مواقع بهویژه در محیط کاری باعث بروز مشکلات و آسیبهای جبرانناپذیری به موقعیت اجتماعی و سلامت افراد شده است.
منبع:
https://blog.sheypoor.com/how-to-control-our-anger-in-the-workplace/
درباره این سایت